A soron kvetkez fejezetben clunk a banda kt sznes, m Mercury ltal httrbe szortott zensznek a bemutatsa szllemezeiken keresztl. Elsknt a szles krben ismert s elismert Brian May kerl sorra, aki amellett, hogy a legends Queen legends gitrosa, s a vilgtrtnelem 39. legjobb hangszerese (legalbbis egy magazin szerint), szlzensz is, aki az 1990-es vekben tkletesen kilhette mindazt az eladi szenvedlyt s vgyat, amit korbban az anyazenekar bombasiker, de jl kitallt lemezei s turni, valamint Freddie Mercury sznpadi egja elnyomott.
>
May annak ellenre, hogy egyesek a Queen msodik legrosszabb vokalistjnak tartjk (az els a ltszlag nma John Deacon (basszista), mr a zenekaron bell megprblta eladni a sajt, nll dalait. J plda erre a legends ’Queen II’ lemezen hallhat Some Day, One Day, vagy a ’Sheer Heart Attack’ lemez szerintem legszebb pillanata, a She Makes Me.
A nyolcvanas vekre azonban a mainstream knnyzene fel fordul zenekaron bell mr nem tudta maximlisan megvalstani az elkpzelseit, gy elszr 1983-ban rgztett szlanyagot, igaz, nem a klasszikus rtelemben.
A ’Star Fleet Project’ taln a Van Halen rajongknak sem csenghet idegenl, hiszen May ezen a kzplemezen magval Eddie Van Halennel zenl egytt. J z bluest adnak itt el, hrom felvonsban.
Maga a cmad szerzemny egy jl megtervezett, de mostoha stdikrlmnyek kztt felvett anyag, melynek tlett a May fia ltal nzett scifi sorozat adta. A nem kevsb kultikus film kpkockit ksbb a vide kliphez hasznltk fel. A felvteleken feltnik Roger Taylor dobos is, de nhny voklis rszen kvl nem segt be a produkciba. A fennmarad kt nta egy jammels vgeredmnye.
Sajnos idvel a Starfleet kiss elkalldik, s nem is r el klnsebb sikert, br az vitathatatlan, hogy a mindent befogadni kpes Queen rajongk java imdja az anyagot – annak idejn n is sokat hallgattam a cmad ntt. Az anyagot manapsg japn kiads vlogatsokon lehet beszerezni, ltalban sajnos csak dalonknt, aprlkos s pnzignyes munkval, a vinyl verzi pedig igen nagy kincsnek szmt.
A tovbbiakban May szltletei egyre msra a Queenben vgeztk. Olyan legends slgerek voltak ezek, mint a Headlong, vagy az I Want It All. Roger Taylorral ellenttben May sosem tudott igazn kilpni az anyazenekar rnykbl, persze azt is fontos hozztenni a dolgokhoz, hogy a nyolcvanas vek vgn a gitros magnleti problmkkal kszkdtt.
A „megvltst” vgl egy tragdia hozta el. Freddie Mercury HIV pozitv mivolta okn a banda 1988-tl fogva kizrlag a stdira korltozhatta a munkjt s a kreativitst. Roger Taylor ekkor mr egy msik bandval jtszott tradicionlis rockot, May pedig elkezdte rgzteni a sajt dalait, melyek kzl j nhny dem vgezte Queen ntaknt.
Vgl Mercury tragikus, 1991-ben bekvetkezett halla utn May kiadhatta els valdi szlalbumt, a ’Back To The Light’-ot.
Az anyag termszetesen ersen depresszv, mg ha vannak is benne pozitv pillanatok. Kln rdekessge a lemeznek, hogy az agresszv megszlalsrl nem ms gondoskodott, mint Cozy Powell. Javarszt az hatsa rzdik a kemny heavy metal alapokon nyugv Resurrection cm dalon, ami a lemez egyik nagy slgere lett. Egy msik dal, az inkbb hagyomnyos rock fogsokat alkalmaz Driven By You a Ford egyik korabeli reklmfilmjnek alfestsben szerepelt, gy belle is viszonylag kzismert slger lett. nerbl lett viszont sikeres a Too Much Love Will Kill You (amibl ksbb a posztumusz Freddie dal lett), a Back to the Light s az instrumentlis Last Horizon.
Az album stlusa s megszlalsa termszetesen hagyomnyos rockzene, ami nha hard, esetleg heavy irnyzatba fordul, amihez May kpes volt remek voklis htteret adni – s ezttal ezt a kpessgt mr a kritikusok is elismertk.
Az album turnjnak egyik llomst vide s audi formtumban is rgztettk, majd ’Live at the Brixton Academy’ cmen kiadtk. A hangzatos Queen slgerekkel teletzdelt msor a maga 76 percvel egszen tisztessges anyag, br a vokalistank jelenlte s Cozy Powell lktet dobszlja valahogy nehezen frnek ssze, a koncepci s a msor is ktsgek kztt rldik, ahogyan maga May is. A kilencvenes vek elejn rszakadt szabadsgot mintha nem tudn megemszteni s feldolgozni. A Freddie Mercury emlkkoncerten hatalmas tmeg eltt jtszik, szlban viszont javarszt csak klubokban lp fel, eurpai turnjn pedig elssorban a Queen gitrost ltjk benne a rajongk.
May1998-ban adta ki msodik, mindmig egyben utols szlalbumt, az ’Another World’-t, ami ugyan tele van kellemes pillanatokkal, mgis jval eklektikusabb, mint a ’Back to the Light’ volt.
Van itt kemny heavy metal (Business, China Bell, Cyborg), vidm rmzene vokalistankkel (On My Way Up), s szomorks ballada (Why Don’t We Try Again?) is. Az album szomor momentuma azonban az, hogy ez volt az egyik utols lemez, amin Cozy Powell a halla eltt kzremkdtt. A lemezt ksr turnn May zenekarban mr az ppen pihenn lv j-ex Kiss dobos, Eric Singer zenlt.
Amikor May a hatvanas vek legvgn zenlni kezdett, minden lehetsge adott volt, hogy a vilg egyik legjobb gitrosa legyen. Ezeket a lehetsgeket ki is hasznlta, s sokig egy lapon lehetett emlteni olyan mesterekkel, mint Richie Blackmore, vagy Jimmy Page. Sajtos stlusa volt, mellyel kpes volt progresszv, knny zenei, popos, bluesos bets krnyezetben is megllni a helyt s megtallni a legjobb hangokat. Szlzenszknt azonban karrierjt bizonyos szempontbl megblyegezte az anyazenekar. Sikerei cscsn is elssorban a Queen gitrost lttk benne, gy kiteljesedni sosem tudott igazn… taln ennek is betudhat, hogy az elmlt majd tz vben jval kevesebbet foglalkozott a zenvel.
Nem gy Roger Taylor, aki az anyazenekaron bell is egy kln gat kpviselt. Sajt dalait az els lemez ta elnekelte, vagy nknt adta t Mercury-nak, szerzemnyeinek nagy rsze pedig a klasszikus rock tmkat vette el. Dalszerzi soksznsgt olyan dalok bizonytjk, mint a Drowse, a Sheer Heart Attack s a No More of That Jazz. Szlzenszknt is kezdett el legelszr alkotni (leszmtva Mercury Queen-eltti kislemezeit), egszen pontosan 1977-ben, amikor kislemezen jelentette meg az I Wanna Tesfity cm feldolgozst, s a Turn On The TV cm sajt dalt.
Valdi debtlsra azonban 1981-ig kellett vrni. Ekkor jelent meg a ’Fun in Space’ cm albuma, melyen minden hangszert maga szlaltat meg. Magnak a lemeznek a stlust nagyon nehz meghatrozni. A hatvanas vek klisi keverednek az jhullm elektromos hatsaival, valamint a Queen korabeli kt lemeznek, a ’Flash Gordon’-nak s a ’The Game’-nek a soksznsgvel. Kiemelked pillanatknt a Let’s Get Crazy, az Airheads s a Future Management cm dalok emlthetk meg, melyek az anyag vidmabb, parti hangulat, bizonyos tekintetben mr diszks oldalt tkrzik vissza. Taylor azonban aligha szmthatott ttr sikerre, hiszen vele szemben is magasabbak voltak az elvrsok. Szlkarrierje azonban nem trt derkba.
Kvetkez lemezt 1984-ben hozta ki. Ez volt a ’Strange Frontier’, sokak szerint a legjobb megmozdulsa. Ezen albumval vitathatatlanul felvette a versenyt az aktulis Queen lemezzel (’The Works’), valamint sikerlt sszeszedett, de egyni hangzst kialaktania. Az anyagra nagy hatst gyakorolt Bruce Springsteen, akitl egy dalt is feldolgoz az albumon, hasonlan Bob Dylanhez.
Az album els fele vitathatatlanul hibtlan. A Beautiful Dreams sok tekintetben a hetvenes vek Queenjnek lomszer megkzeltst idzi fel, a Man on Fire pedig potencilis kislemez-sikerknt volt jelen a lemezen. Rajongi kedvenc lehet a kiss pszichedelikus Killing Time, valamint az I Cry for You, nhny nta azonban nem ti meg a szintet, gy azok a tltelkdal szerepkrt tlthetik csak be.
A nyolcvanas vek msodik felben sok minden megvltozott a Queen hza tjn. Az 1986-os v sikeres stadionturnjn a zenekar ltszlag a cscson volt, m Freddie Mercury egszsgi llapota a kvetkez lemez utn mr nem tette lehetv a turnzst. Ahogyan May is a sajt dolgai fel kezdett fordulni, gy Taylor is valami jjal akart prblkozni, gy megalaptotta j zenekart, az egyetlen valdi Queen mellkprojektet, a The Cross-t.
Taylorrelatve ismeretlen zenszeket hvott meg maga mell a zenekarba, m az els lemez felvteleinek a javt maga vgezte. A ’Shove It’ mg nem mentes a nyolcvanas vek elektromos tnczenei hatsaitl, de mr magba foglalja a csapat valdi cljt, a rgimdi hard rock zene fellesztst. Mindenesetre az els, sok szempontbl felems lemezk inkbb tekinthet Roger Taylor szlnak, mintsem valdi Cross lemeznek. Sok dal cltalannak tetszik rajta, s br a Heaven For Everyone cm dalt bizonyos verzikon Mercury nekelte, klnsebben kereskedelmileg sem lett sikeres az album. Az ttrs egyelre mg vratott magra, m hamarosan ez is eljtt.
1990-ben a Cross mr valdi sajt albummal jelentkezett. A ’Mad, Bad and Dangerous to Know’ felpuhtott hard rock zent tartalmaz, egy Jimi Hendrix feldolgozssal nyakon ntve. Mivel Taylor ekkortjt a Queen aktulis lemezeivel is el volt foglalva, az albumon nagy szerepet kapnak a zenekar tagjai. Clayton Moss gitros elnekli az egyik sajt dalt, s a csapat minden tagjnak van egy-egy sajt maga ltal szerzett ntja, az nekesi szerepkrt azonban Taylor tlti be. Sok Queen rajong szmra lett utlag kedves a lemez, klnskppen annak slgeres mivolta miatt. Tagadhatatlan, hogy a msodik Cross korong egy knnyen megszerethet, httrzennek is kivl darab, melyet nmi rzelmi ktdssel knnyen lehet egyfajta kedvencnek megjellni. Kereskedelmi sikert azonban ezzel a lemezzel sem sikerlt elrni…
Az 1991-es v aztn elhozta a vget a zenekar szmra. A Queen hallval Taylor is elveszettnek rezte magt, gy a banda hivatalosan feloszlott, br mg kiadtk utols, ’Blue Rock’ cm albumukat. Sok szempontbl kiforrott anyag ez, melyen vgre kifejldtt a valdi Cross hangzs, m a krlmnyek okn vgl ez is elsikkadt. Nagy kr rte, tekintve, hogy a Cross a kilencvenes vekben sok rdekes dologgal elrukkolhatott volna…
A banda hagyomnyait ma mr senki sem polja, leszmtva a meglehetsen zavaros trtnet SAS Bandet, egykori zenszei kln utakon jrnak, esetleg a Queen mellett segdkeznek az l fellpsek ksretben.
Taylor1994-ben emlkezett meg Freddie Mercury-rl, meglehetsen depresszv hangulat ’Happiness?’ cm lemezn. Az albumon tlslyban vannak a szomor balladk, s a Taylor korai szlira jellemz pszichedelikusnak nevezhet dalok, melyek azonban negatv sznt kaptak. A lemezen feltnik Yoshiki, az X Japan f dalszerzje, aki kanyarint is Taylornak egy nagyszer balladt, amin azonban rzdik, hogy inkbb egy Taylor ltal nekelt X Japan dal, mintsem kettjk kzs munkja. A lemez els nhny dala egybknt egyrtelmen pozitvan rtkelend, azonban a vge fel nem sikerl tartani a sznvonalat. A dalok szrkk lesznek, elvsz bellk a Revelations, a Touch The Sky, vagy a Nazis 1994 ereje – utbbi dal egybknt kisebb botrnyt is kivltott a maga idejben.
Taylorekkor mr kemnyen politizl is a lemezein, mellyel azonban nem nyeri el a kritikusok szimptijt.
Mindmig utols szllemeze 1998-ban ltott napvilgot, ’Electric Fire’ cmen. Ahogyan azt a lemez cme is sejteti, egy modernked, de egyttal mgis korszertlen anyaggal van dolgunk a kpben. Az albumnak nagyon sok j pillanata van – a kiss buta tmt feldolgoz A Nation of Haircuts, az AOR-ba hajl Is It Me?, vagy a London Town – C’mon Down cm dal, melynek kifejezetten jl ll az elektromos httr.
A lemez azonban sikertelen lett, mint szinte minden Taylor szl a kilencvenes vekben. Hsnk May-hez hasonlan szembeslt a dilemmval, miszerint a Queen egykori tagjaknt nem jtszhatja nknyesen a sajt zenjt, hacsak nem vllalja a hobbizensz titulust. Mindennek ellenre 2010-re mr begrte j stdialbumt, m beharangoz kislemezen kvl mg semmi sem lett az albumbl… Remlhetleg hamarosan azt is keznkbe vehetjk majd!
Mindkettjkre igaz teht, hogy br kivl zenszekrl van sz, Queenes mltjuk okn sosem tudtak kibontakozni igazn… nem gy Freddie Mercury, akirl viszont a kvetkez rszben fogunk szt ejteni.
Folytatsa kvetkezik…
Thanks for sharing this useful information, I will really try it out!
mapquest directions